רפואה משלימה

אינטראקציות צמחי מרפא ותוספי תזונה עם תרופות

כיצד משלבים טיפול בצמחי מרפא ותוספי תזונה עם תרופות, ממה צריך להיזהר ואיך דואגים לכך שהאפקטיביות של הטיפול לא תיזרק לפח...
טיפולים המשלבים צמחי מרפא ותוספי תזונה עם תרופות נפוצים מאד בקרב האוכלוסייה ומגמה זו עתידה להתרחב. לצד היתרונות הקיימים בטיפול המשולב, קיים פוטנציאל לאינטראקציות לא רצויות. בעוד צמחי המרפא ותוספי המזון כבר הפכו לחלק מאורח החיים המערבי, הרופאים לא תמיד מעודכנים בעניין ולציבור חסר מידע מהימן. בטיפול במחלות לב עשויות להיווצר אינטראקציות מזיקות במיוחד. הכירו את השילובים היעילים ואת כללי הזהירות.

השימוש בצמחי מרפא צובר תאוצה: במחקרים נמצא כי אחד מתוך שלושה ישראלים משתמש בתוספי תזונה או בצמחי מרפא וכמחציתם נוטלים תרופות במשולב. רבים, כולל רופאים, לא יודעים שלנטילת צמחי מרפא עלולה להיות השפעה על התרופות שהם נוטלים. הרכיבים שבצמחי המרפא עלולים להשפיע על מנגנונים הפועלים על פינוי התרופה מהגוף, ספיגתה או פיזורה, ולהשפיע על ריכוזה או פעילותה. חשוב להתייעץ עם מטפל מוסמך הבקיא בעקרונות השילוב הנכון על מנת למקסם את יתרונות הטיפול המשולב ולהימנע מסיכונים.

להלן מספר דוגמאות:

שילובי תרופות וצמחי מרפא שעשויים להשפיע על לחץ הדם: פעילות תרופה ליתר לחץ דם מסוג לופרסור או נאובלוק עלולה להיפגע בשילוב עם צמח המרפא ג'ינסנג, שמיועד לטיפול בעייפות כרונית ודיכאון. פעילות התרופה נפידפין (אוסמו אדאלאט) עשויה להתעצם בשילוב עם צמח המרפא גינקו בילובה, שמיועד לשיפור ריכוז וזכרון. איקקור או איקפרס להפחתת לחץ דם תפעל בצורה מוגברת עם נטילת תמציות שום.

שילובים חיוביים בין תרופות ותוספי תזונה: צמח הג'ינסנג מגביר יעילות של תרופות לטיפול בסוכרת. תמציות שום עשויות להגביר פעילות תרופות לסוכרת. אומגה 3 משפר פעילות תרופות נוגדות דיכאון אומגה 3 משפר פעילות סטטינים להורדת כולסטרול. מחקר יפני מצא כי שיעור אירועי הלב ירד אצל קבוצה ששילבה בין השנים לעומת אנשים שנטלו תרופות בלבד.

המלצות לשילוב נכון בין תרופות לצמחי מרפא ותוספים

מומלץ לרכוש תוספי תזונה וצמחי מרפא מחברות מוכרות ובעלות מערך שירות שיכולות לספק אינפורמציה מקיפה על השימוש במוצר. חשוב לספר לרופא המטפל כאשר נוטלים תוספי תזונה או צמחי מרפא בשילוב תרופות. מומלץ לצרוך צמחי מרפא ותוספי תזונה בהמלצת מטפל מוסמך בעל ידע וניסיון בשילוב תוספים ותרופות. חשוב מאד לקרוא את האינפורמציה על תווית המוצר או דף המוצר ולפעול בדיוק לפי הנחיות היצרן.

חשוב לחכות לפחות כשעתיים וחצי בין נטילת תרופות לנטילת תוספי תזונה או צמחי מרפא. יש לנקוט במשנה זהירות במצבים בהם התרופה והתוסף ניטלים על מנת לטפל באותה הבעיה. לנוטלים תרופות בשילוב עם תוספים באופן קבוע או לזמן ממושך מומלץ לבצע ספירת דם ולבדוק תפקודי כבד וכליות.

אוכלוסיות שבהן יש לנקוט זהירות יתרה בשילוב בין צמחי מרפא לתרופות: בני 70 ומעלה, חולים במחלות כבד, חולים במחלות כליה, חולים במחלות מערכת החיסון, חולים הסובלים מיתר לחץ דם וחולים הנוטלים תרופות מדללות דם.

שתפו:
פילאטיס

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

התקשר צור קשר

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שמים וארץ